Gjennom et aktivt samfunnsengasjement tar Bakehuset Nord-Norge mål av seg til å bidra til å løse vår tids største utfordringer.
For at Norge fortsatt skal preges av høy levestandard, er vi nødt til å leve mer miljøvennlig og bli mer bevisst på hvordan vi bruker ressursene. Bakehuset Nord-Norge ønsker å lede an i arbeidet med å redusere matsvinn.
Les merI dag er det heldigvis ikke bare de få som engasjerer seg i klima- og miljøspørsmål. Utfordringene angår alle, og de fleste har forstått at det er nødvendig å endre adferd. Selv om kanskje ikke alle kan til å bli «klimanøytrale», kan alle skape positive og merkbare endringer. Alle valgene vi gjør, har betydning.
■ Effektiv transport: Vi sørger for en effektiv distribusjon, som reduserer behovet for transport – og dermed utslipp av klimagasser. Vi er bevisst på distribusjon av egne varer, men også på frakt av råvarer, der valgene våre får betydning for fraktdistanser og «fotavtrykk» for klima og miljø.
■ Ansvarlige innkjøp: Vi er kritisk til alle våre leverandører, og stiller hele tiden krav til miljøvennlig adferd også blant disse.
■ Maskiner, biler, oppvarming: Vi jobber hele tiden med modernisering av anleggene våre, slik at vi hele tiden tar steg for å produsere og distribuere på en måte som krever minst mulig energi og som skaper minst mulig utslipp – av gasser, støv og støy.
Miljøvennlig adferd er satt sammen av uendelig mange tiltak. Noen av tiltakene er det naturlig at en bedrift som Bakehuset Nord-Norge føler særlig ansvar for. Matsvinn er ett av disse. I Norge kaster vi mye mat! Det er uheldig for miljøet, men i tillegg er det også er moralsk forkastelig. Gjennom å overta ansvaret for varestyringen av brød- og bakervarer hos våre største kunder i dagligvarehandellen, har Bakehuset Nord-Norge mulighet til å utgjøre en konkret forskjell.
■ Presisjon i varetilførselen: Gjennom bedre kontroll på behovet for varer, unngår vi at hver enkelt butikk bestiller mer varer enn nødvendig. Slik reduserer vi omfanget av returvarer, og dermed også mengdene som må kastes.
■ Fokus på gjenbruk: Ved å utvikle nye former for gjenbruk av varer som ikke lenger er dagferske, bidrar vi både til en bedre ressursutnyttelse, men også til reduksjon av avfall.
«Miljøhuset» er noe som preger hele Bakehuset Nord-Norge, og alle som jobber her. «Miljøhuset» er en viktig del av samfunnsengasjementet vårt, som skal bidra til å gjøre samfunnet bedre – og oss til en bedre bedrift.
xFor at Norge fortsatt skal utvikle seg som en kulturnasjon, er det viktig å kjenne sin egen historie – og bidra til bevissthet om tradisjoner. Bakehuset Nord-Norge ønsker å lede an i arbeidet med å fremme nordnorsk matkultur.
Les merVeldig mange begrenser «matkultur» til å handle om nisjeprodukter eller eksportartikler. De fleste later til å undervurdere den rollen brød og bakervarer spiller for matkulturen. Det er dumt, for brød er viktigere i folks hverdag enn de fleste kan få inntrykk av. I Norge spiser hver av oss 52 kilo brød hvert år. Det er mer enn dobbelt så mye som vi spiser av fisk!
Brødets historie forteller veldig mye om landsdelens historie – fra da Nord-Norge, som alle andre regioner – måtte være selvforsynt med både råvarer og mat. Den gang begrenset mulighetene seg til de kornslagene vi kunne dyrke selv. Dette var ikke særlig avanserte kornslag, og mulighetene til variasjoner var derfor begrenset. Men Nord-Norges historie handler ikke bare om armod. Den handler også om sjøfolk som reiste langt, hentet impulser utenfra, og som kunne bytte til seg fisk mot korn. Slik fikk landsdelen etter hvert tak i råvarer til å utvikle mer moderne brød, som over tid ble skapt til lokale spesialiteter. Disse historiene er en viktig del av vår regionale matkultur, som Bakehuset Nord-Norge i dag bygger sin virksomhet på, og som vi tar ansvar for å formidle videre.
Bakehuset Nord-Norge skal tilfredsstille – og aller helst begeistre – alle våre kunder. Vi skal tilby det kundene etterspør. Men i tillegg til «bestselgere» består produksjonen vår også av spesialiteter og særegenheter, som enten har sin opprinnelse i landselen vår, eller som av andre grunner er særlig populære i området vårt. For oss er disse produktene like viktig som «bestselgerne». Disse produktene er en viktig del av faget vårt. Historien vår. Engasjementet vårt. Kulturen vår.
«Kulturhuset» er noe som preger hele Bakehuset Nord-Norge, og alle som jobber her. «Kulturhuset» er en viktig del av samfunnsengasjementet vårt, som skal bidra til å gjøre samfunnet bedre – og oss til en bedre bedrift.
xFor at Norge fortsatt skal være et godt fungerende velferdssamfunn, er vi avhengig av høy arbeidsdeltakelse. Vi må unngå at noen faller utenfor! Bakehuset Nord-Norge ønsker å lede an i arbeidet med en aktiv integrering.
Les merI nordnorsk sammenheng er Bakehuset Nord-Norge en ganske stor bedrift. Vi består av nærmere 250 medarbeidere. 20 prosent av oss er fremmedspråklige. Mange av disse har kommet til Norge som flyktninger. I Bakehuset Nord-Norge har de fått en ny start. De har fått en arbeidsplass, de har fått en rolle å spille, de har blitt en del av et kollegium, de har fått en arena til å lære språk og de har fått mulighet til å bidra til fellesskapet. For Bakehuset Nord-Norge har dette slett ikke vært uegennyttig, for som bedrift har vi fått mange dyktige medarbeidere, som har demonstrert arbeidsmoral og arbeidslyst – og som kolleger har de også bidratt med noen nye ideer som har vært verdt å sette ut i livet.
Som samfunn er utenforskap en de største utfordringene vi har. Det gjelder ikke bare i forhold til integrering av flyktninger. Det gjelder også de som havner utenfor arbeidslivet fordi de opplever langvarig sykdom som til slutt ender med uførhet. I Bakehuset Nord-Norge tar vi disse utfordringene på største alvor. Trygghet og sikkerhet har høyt fokus. Et godt arbeidsmiljø er noe vi hele tiden jobber for, fordi vi vil gjøre det som er nødvendig for å hindre sykefravær og utenforskap.
«Velferdshuset» er noe som preger hele Bakehuset Nord-Norge, og alle som jobber her. «Velferdshuset» er en viktig del av samfunnsengasjementet vårt, som skal bidra til å gjøre samfunnet bedre – og oss til en bedre bedrift.
xFor at Norge fortsatt skal være et harmonisk samfunn, er vi nødt til å redusere den alvorligste kilden til økte forskjeller: Tilgangen til god helse. Bakehuset Nord-Norge ønsker å lede an for en styrket folkehelse.
Les merVi skal være varsom med å svartmale helsesituasjonen i Norge. Den er i all hovedsak veldig bra! Vi lever mye lengre enn før, og vi lever mer komfortable liv enn noen generasjon før oss. Utfordringen er at det er i ferd med å utvikle seg et nytt klasseskille. De med høy utdanning og god økonomi, lever sunt og aktivt. De med lav utdanning og dårligere råd lever mer stillesittende, og de spiser mindre sunt.
Hverdagsmaten er en viktig nøkkel for et sunnere kosthold og et friskere liv. Brødmat er kanskje den aller viktigste, fordi den utgjør en så stor del av kostholdet vårt. Nettopp derfor jobber vi i Bakehuset Nord-Norge hver eneste dag med å utvikle nye, grove, sunne og næringsrike brød. Jobben er ikke gjort selv om vi klarer å utvikle brød som får full score på sunnhetsskalaen. Vi gir oss ikke før vi oppnår maksscore både på sunnhetsskalaen og popularitetsmålingene – for det er da nærmer vi oss målet om å utgjøre en merkbar forskjell for folkehelsa. Vi har ambisjon om at sunn brødmat skal smake godt, at den skal være tilgjengelig for alle og at den skal være rimelig for lommeboka.
«Helsehuset» er noe som preger hele Bakehuset Nord-Norge, og alle som jobber her. «Helsehuset» er en viktig del av samfunnsengasjementet vårt, som skal bidra til å gjøre samfunnet bedre – og oss til en bedre bedrift.
xFor at Norge fortsatt skal være et trygt og godt samfunn, må alle gis mulighet til meningsfulle fritidsaktiviteter. Bakehuset Nord-Norge jobber for å stimulere frivilligheten, som mer enn noen bidrar til trivsel i samfunnet.
Les merKanskje har du lagt merke til at logoen til Bakehuset Nord-Norge preger spillertrakten til Tromsø IL i Eliteserien? TIL er flaggskipet i nord, og i Bakehuset Nord-Norge er vi stolt av å være en av klubbens viktigste samarbeidspartnere. Likevel skal det sies: Vår samarbeidsavtale med TIL er ikke typisk for sponsorvirksomheten vår.
Bakehuset Nord-Norge er ikke mest aktiv blant de store aktørene som du kan se på TV og som de fleste har hørt om fra før av. Tvert imot: Vi jobber aller mest blant de mange små. Vi jobber sammen med de ganske ukjente entusiastene som får nye ting til å skje. Ildsjelene i lokalsamfunnene. Arrangørene i de små bygdene. Alle de som utgjør ryggraden i Dugnads-Norge, og som ofte utgjør hele forskjellen på liv og stillstand.
Heldigvis er et mange bedrifter som driver med sponsing. Noen av dem har en klar filosofi bak sponsorvirksomheten sin. Her er filosofien vår: Vi ønsker å være igangsetteren! Vi ønsker å bidra i den første kritiske fasen av et prosjekt eller et arrangement, når hjelpa er aller mest kjærkommen. Når første fase er unnagjort, kan andre gjerne overta stafettpinnen, og vi kan bidra til nye prosjekter som befinner seg i startfasen. For det kommer hele tida nye til. Og hele tida er vi trygge på at hvis vi – som samfunn – investerer én krone i frivillighet, får vi minst 100 kroner tilbake i form av aktivitet til glede for oss alle.
«Aktivitetshuset» er noe som preger hele Bakehuset Nord-Norge, og alle som jobber her. «Aktivitetshuset» er en viktig del av samfunnsengasjementet vårt, som skal bidra til å gjøre samfunnet bedre – og oss til en bedre bedrift.
x