Knekkebrødene har blitt en «hit» i forhold til volum, men har fortsatt et uforløst potensial i lønnsomhet, mener salgssjef Kjetil Myrbakk.
Dette er historien om noe som ble en suksess mot absolutt alle odds.
– Jeg tror ikke vi har opplevd noe vi kan sammenlikne dette med: Etterspørselen er fortsatt så mye større enn hva vi klarer å produsere, forklarer salgssjef Kjetil Myrbakk.
Det er han som må svare «nei, dessverre» hver gang det kommer inn store bestillinger, og slike har det vært en del av – for et produkt som ble lansert til tross for store hindringer underveis.
■ Utviklingsperioden ble lang og vanskelig.
■ Lønnsomheten ble dramatisk redusert underveis.
■ Logistikken har vært komplisert og urasjonell.
– Det tok så mye som to år fra vi startet utviklingen til produktet ble lansert. Vi plagdes, rett og slett! I løpet av denne tiden kom det en rekke nye konkurrenter på banen, og utsalgsprisen sank fra 49,90 til 29,90 ved lanseringen. Da vi så kom i gang, lyktes vi ikke i å få på plass en effektiv pakking, og måtte gjøre en stor del av denne jobben, oppsummerer Myrbakk.
Alt dette skulle tilsi at produktet ble en døgnflue. Men responsen i markedet har vært så god at den ikke er mulig å ignorere. Med bedre kapasitet i produksjon og pakking kunne salget vært doblet – minst – og markedet kunne blitt utvidet til å omfatte et langt større geografisk område. Derfor gjøres det nå grep.
Avdelingen på Finnsnes har tatt ansvar for å utvikle den mest effektive produksjonen av knekkebrødene.
– Undereis har vi fått på plass nye og enklere innpakning, som gjør at vi får redusert det manuelle arbeidet, og dermed også kan produsere mer – kanskje så mye som 50 prosent. Dermed er vi bedre rustet for vekst, og bedre forberedt når det er høysesong, som i tilfellet for knekkebrød er på nyåret, mener salgssjefen.