Kjell Krogstad vasker returkassen.

«Jul» i juli

Temperaturen om sommeren er høy uansett vær i Bakehuset Svolvær. Møt gjengen som har høysesong a la jul i juli.

Akkurat denne julidagen har gradestokken ute har klatret til behagelige 25 pluss. Inne går produksjonen for fullt med frøhorn og brød. Klokka er rundt ni, men ingen har tid til å stoppe opp. Sommersesong betyr rundt 30 prosent høyere produksjon enn ellers i året.

– Det er hektisk, men vi liker det! Vi leverer gjennom sommeren mellom 4500 og 5000 brød daglig, ved siden av småvarer og kaker. Det er fordi så mange turister har forelsket seg i Lofoten, sier Johny med et strålende smil, og avslører at Lofoten har bergtatt han også. Johny heter egentlig Ionut Tudorache, og er opprinnelig fra Romania.

Ny framtid i Lofoten

– Men alle kaller meg bare Johny, det er enklest, sier den assisterende avdelingslederen som akkurat nå leder hele butikken mens avdelingsleder Kristin Solvoll har ferie.

Johny kan snakke litt norsk, forstår enda mer, og har som mål å kunne det flytende, men foretrekker foreløpig å snakke engelsk. 33-åringen kom til Svolvær for tre år siden.

– For to år siden hentet jeg kjæresten min hit. Vi giftet oss i fjor, og håper å kunne starte en familie her. Hun jobber også i Bakehuset sier han, og mener Lucy som jobber utelukkende med kvalitet. Hun er ansatt for å holde produksjonslokalene rene.

Svolvær

Ionut Tudorache (f.v.), Lucy Tudorache, Erlend Jakobsen, Mateuz Rajca, Gheroghe Pirciog og Ildefonso Casteilla.

Selv begynte han som sjåfør og deretter med å jobbe ved bollemaskina. Så har hans ukuelige arbeidsvilje og -innsats gradvis gitt han flere oppgaver og nå ført han inn i ledelsen ved bedriften.

– Jeg kjente Johny fra der jeg jobbet tidligere, og plukket med meg de beste folkene da jeg begynte her, utdyper Kristin. Hun er full av lovord om han, og også om Lucy som gjør en forbilledlig innsats for at Bakehuset Svolvær hele tiden er både innbydende og rent.

– Mattilsynet her er jo i hovedsak vant til fiskeindustri, men har etter hvert skjønt at det ikke er mulig å spyle ned et bakeri en gang i døgnet. Vi har valgt å dedikere en ansatt til vask og vedlikehold, og det fungerer særdeles bra. Mattilsynet er veldig fornøyd, og det er vi også. Vi har for øvrig et fantastisk samarbeid med Mattilsynet, og tar gjerne kontakt med dem om vi er usikre på noe, forteller Kristin.

Avdelingsleder Kristin skryter av samarbeidet med Mattilsynet.

Mye kompetanse

Til sammen jobber det åtte ulike nasjonaliteter i Bakehuset. 11 av totalt 24 ansatte er fremmedspråklige.

– Vi har et veldig godt arbeidsmiljø. Produksjonen glir veldig godt, selv nå når det er høysesong har vi få problemer, skryter Johny.

Arbeidsspråket er i all hovedsak engelsk, selv om mange jobber iherdig for å bli flinkere til å snakke norsk.

– Vi er helt avhengig av arbeidere fra andre land. Spesielt når det gjelder fagkompetanse. Akkurat nå har vi folk fra Italia, Spania, Romania, Polen, Thailand, Puerto Rico og Tsjekkia. Blant dem en helt utrolig flott baker fra Polen som har vært her i syv år, forteller Kristin. De aller fleste har vært i Bakehuset i flere år, og turnoveren i bedriften er lav. De som kommer, blir gjerne for en lengre periode.

Etter hvert har det blitt slik at personalmøter foregår på engelsk.

– Vi er ikke unike når det gjelder dette i Lofoten. Det er mange bedrifter som opplever det samme, sier hun.

Johny mener at den høye andelen fremmedspråklige gjør at det kan være nyttig for Bakehuset å også ha en engelsk versjon av medarbeiderundersøkelsen.

– Jeg er redd nyanser i spørsmålene ikke kommer fram like godt for de fremmedspråklige som ikke er så god i norsk, og at det derfor kan ligge en feilmargin i svarene, mener han.

– Vi valgte å løse det at undersøkelsen kun kom på engelsk gjennom å la de ansatte hjelpe hverandre med å ta den. Men hvis vi kan ønske oss noe for neste år vil vi gjerne ha den på engelsk også, sier Kristin.